راهنمای جامع تحصیل در آلمان

کار و تحصیل در آلمان - درباره آلمان

کار و تحصیل در آلمان

کار و تحصیل در آلمان - درباره آلمان

آلمان شاید نیازی به معرفی نداشته باشد؛ کشوری که با اقتصاد و صنعت پیشرفته‌اش، در دنیا شناخته می‌شود و البته نامش با دو جنگ جهانی قرن گذشته هم گره خورده است. شرایط صنعتی، اقتصادی و اجتماعی آلمان احتمالا شکی باقی نمی‌گذارد که این کشور، مقصدی دلخواه برای مهاجران است. همچنین، دانشگاههای معتبر و امتیازاتی مثل رایگان بودن تحصیل در دانشگاههای آلمان خیلی از دانشجویان بین‌المللی را به تحصیل در آلمان ترغیب می‌کند.

این وبلاگ، همانطور که از اسمش پیداست، درباره کار و تحصیل در آلمان است. ما قصد داریم درباره شرایط تحصیل در آلمان (در دوره‌های مختلف تحصیلی) و همچنین شرایط کار در آلمان اطلاع‌رسانی کنیم تا بتوانیم به متقاضیان تحصیل و کار در این کشور کمک کنیم؛ چه آنهایی که شرایط لازم را دارند (یا می‌توانند بدست آورند) و چه آنهایی که از شرایط لازم برخوردار نیستند. اولین قدم برای همه متقاضیان، کسب اطلاعات صحیح و به روز است.

درباره آلمان

آلمان با اینکه کمتر از یک چهارم ایران مساحت دارد تحصیل رایگان در آلمان اما با حدود 80 میلیون نفر، جمعیتی به اندازه کشورمان دارد و پرجمعیت‌ترین کشور قاره اروپا محسوب می‌شود. این کشور در مرکز اروپا واقع شده و از شمال با دریای شمال، دانمارک و دریای بالتیک، از شرق با لهستان و جمهوری چک، از جنوب با اتریش و سوئیس و از غرب با فرانسه، لوکزامبورگ، بلژیک و هلند مرز دارد.

آلمان پس از جنگ جهانی دوم به دو کشور آلمان غربی و آلمان شرقی تقسیم و در سال 1990 با اتحاد دو آلمان، دوباره به یک کشور واحد تبدیل شد. این کشور 16 ایالت دارد که هر کدام دارای یک دولت و قانون اساسی بوده و تا حد زیادی خودمختار و بر اساس سازمان داخلی خود اداره می‌شود. پس از برچیده شدن دیوار برلین، به قسمت شرقی، رسما ایالت‌های تازه و به قسمت‌های غربی ایالت‌های قدیمی می‌گویند. پایتخت آلمان برلین است که در ایالتی بهمین نام قرار دارد.

در سال 2011 (طبق سرشماری انجام شده) حدود 8 درصد از جمعیت 80 میلیون نفری آلمان را مهاجران تشکیل می‌داده‌اند که این رقم با احتساب کسانی که خود مهاجر نیستند اما در خانواده‌ای مهاجر به دنیا آمده‌اند به 19 درصد می‌رسیده است. در سال 2011 حدود 18 درصد از جامعه مهاجران آلمان، ترک تبار و 13 درصد هم لهستانی‌‌الاصل بوده‌اند و پس از آنها، روس‌تبارها، قزاق‌ها و ایتالیایی‌ها قرار داشته‌اند.

آلمان که پس از جنگ جهانی دوم، با بحران‌هایی مانند کاهش شدید تولیدات غذایی و صنعتی، نابودی یک پنجم ساختمان‌های مسکونی و کمبود نیروی کار مواجه شده بود؛ با اعمال سیاست‌های اقتصادی جدید در اواخر دهه 40 میلادی توانست اقتصاد خود را متحول ساخته و به یک قطب صنعتی و اقتصادی در جهان تبدیل شود؛ تحولی که از آن با عنوان معجزه اقتصادی یاد می‌شود. آنها در این راه، از کارگران مهاجر (عمدتا ترک) بهره بردند.

اقتصاد آلمان حالا و با احتساب اتحادیه اروپا، پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا بر اساس شاخص تولید ناخالص ملی بحساب می‌آید. آلمانی‌ها همچنین توانسته‌اند نرخ بیکاری 9 درصدی کشورشان را در فوریه سال 2007 به 4.2 درصد در ژوئن 2016 برسانند.

شاید آنچه خیلی از متقاضیان تحصیل و کار در خارج از کشور را برای انتخاب آلمان دچار تردید می‌کند، نژادپرستی باشد؛ در واقع ذهنیت و تصوری که آنها از آلمان بعنوان کشوری با سابقه نژادپرستی دارند. گرچه مسئله نژادپرستی در جهان، شاید هیچگاه بطور کامل حل نشود اما حضور مهاجران بسیار در آلمان پس از جنگ جهانی دوم و همچنین ترس از تکرار اتفاقات دوران حاکمیت نازیسم، رفته رفته این کشور را به یک کشور چندنژادی و چندفرهنگی تبدیل کرده که فرصت رشد و پیشرفت را برای تمام شهروندانش فراهم می‌کند تا جایی که برای مثال، یک فرد عرب‌تبار می‌تواند بازوبند کاپیتانی تیم ملی فوتبال این کشور را به بازو ببندد و در همان تیم، بازیکنان مسلمان هم امکان حضور پیدا می‌کنند.

نکته دیگر در مورد فرهنگ آلمان، خلق و خوی مردم این کشور است. آلمانی‌ها به خونسرد بودن معروفند و این که روابط گرمی با دیگران ندارند. سازگاری با این روحیه بویژه برای کسانی که از کشورهایی مثل ایران، در این کشور حضور دارند می‌تواند سخت‌تر باشد. گرچه در این مورد هم جمعیت زیاد مهاجران حاضر در آلمان (از جمله ایرانیان پرشمار این کشور) می‌تواند شرایط را تعدیل کند.

آلمان، ویژگی های مثبت زیادی دارد که این کشور را به مقصدی جذاب برای دانشجویان بین‌المللی و همچنین مهاجران تبدیل می‌کنند. این نیمی از ماجرا است و نیم دیگر، شرایط خود فرد که آیا می‌تواند و تمایل دارد در چنین کشوری تحصیل/کار کند یا خیر. در پست‌های بعد، درباره شرایط تحصیل و کار در آلمان، خواهیم نوشت.

برچسب ها: درباره آلمان , اقتصاد آلمان , فرهنگ آلمان ,

[ بازدید : 54 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]

[ يکشنبه 3 ارديبهشت 1396 ] [ 12:03 ] [ شهاب ]

[ ]

ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]